Rozkwita biznes gluten-freeModa na żywność bezglutenową przeminie, ale rynek i tak będzie rósł - przekonują producenci. Nie jest to jednak dieta dla zdrowych – podaje Puls Biznesu.Karierę żywności bezglutenowej można określić jednym
słowem - zawrotna. W ciągu pięciu lat jej światowa sprzedaż urosła o 75 proc.,
do 2,1 mld USD (wartość żywności paczkowanej w 2013 r.), jak podaje
Euromonitor International.
W zeszłym roku za ponad 6 tyś. ton
paczkowanej żywności bezglutenowej Polacy zapłacili 113 mln zł.
Prawdziwy ruch zaczął się od
amerykańskich gwiazd, które chwaliły rewelacyjne skutki stosowania diety
bezglutenowej (świetne samopoczucie, brak niestrawności i wiele innych), choć
nie cierpią na celiakię, czyli nietolerancję glutenu. Media zaczęły rozpisywać
się o sprawie, bazując na wynikach badań australijskich naukowców
(twierdzących, że nawet u osób zdrowych gluten może wywołać niestrawność czy
bóle głowy), a producenci żywności - korzystać z rozwoju nowej
kategorii. Autor badań postanowił je jednak powtórzyć i... przyznał, że
poprzedni wynik był błędny. Doniesienia o nabitych w gluten przetaczają się
również w polskich mediach, ale rozwoju rynku - jak przekonuje branża - nic już
nie zatrzyma. Prognozy Euromonitora zakładają, że polski rynek będzie rósł w
najbliższych latach o 5-6 proc. pod względem wolumenu i poniżej 4 proc.
pod względem wartości rocznie.
(Więcej w: Puls Biznesu 24.02.2015)
pełna lista aktualności
|