Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Izoglukoza podkopie buraka cukrowego
Stewia nie zawojowała rynku, teraz na podbój rusza syrop ze zbóż. Efekty już są — czarny PR i spadek cen cukru – podaje Puls Biznesu.

Słodką rewolucję miała kilka lat temu wywołać stewia, natural­ny słodzik słodszy od cukru, ale bez kalorii. Do dziś szerzej jed­nak w Polsce się nie przyjęła, m.in. z powodu smaku. Teraz w kolejce stoi izoglukoza - pro­dukowany ze zbóż syrop cukro­wy. Jej produkcję do wysokości 0,7 mln ton ograniczały dotych­czas obowiązujące w UE kwoty produkcyjne. Po ich uwolnie­niu w 2017 r. branżę spożywczą czekają zmiany.


- To, że izoglukoza może wy­wołać na rynku rewolucję, widać już po fali czarnego PR, która rozpoczęła się po ogłoszeniu decyzji o odejściu od systemu kwot. Zaczęły poja­wiać się informacje, że syrop fruktozowo-glukozowy ma gorsze właściwości żywieniowe niż cukier, chociaż nie ma na to dowodów naukowych - mówi Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności (PFPŻ).


Z raportu „Prospects for Agricultural Markets and Income 2014-2024" wynika, że w Unii Europejskiej w latach 2017-24 zakłada się ponadtrzykrotny wzrost konsumpcji izoglukozy, do 2,2 mln ton, i 10-procentowy udział w rynku środków słodzą­cych.


- Prognozowany przez ekspertów wynik wydaje się realny, choć zdajemy sobie sprawę, że zdobycie udzia­łów w rynku zdominowanym przez cukier nie będzie łatwe - mówi Małgorzata Jarocka, dyrektor sprzedaży na Europę Środkowo-Wschodnią w Cargill Poland, firmie produkującej m.in. izoglukozę.


Zdaniem Andrzeja Gantnera, dzięki bardzo dobrym właści­wościom technologicznym izo­glukoza jest preferowana przez niektóre segmenty rynku spo­żywczego, np. napojowy czy przetwórstwa owocowego.W odróżnieniu od cukru sprzedawana jest w postaci płynnej, co ułatwia jej dozowa­nie i obniża koszty technologicz­ne - uważa Andrzej Gantner. Izoglukoza na pewno będzie miała jednak wpływ na rynek w postaci efektu psychologicz­nego.


-   Będzie kolejnym czynni­kiem zwiększającym presję cenową na cukrowników. Dlaproducentów słodyczy jest topotencjalnie największa jej zaleta. Efekt psychologiczny wywołała już sama decyzja o likwidacji kwot - cena cu­kru zaczęła spadać, chociaż nic się na rynku nie zmieniło - twierdzi Marek Przeździak, prezes Stowarzyszenia Pol­skich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych Polbisco. Według Martina Mateasa, prezesa Hoop Polska, sukces rynkowy izoglukozy będzie w dużej mierze zależał od sa­mych dostawców cukru. - Jeśli producenci cukru zareagują na nową konkuren­cję elastycznie i zaproponują lepsze warunki cenowe, to izoglukozie ciężko będzie szerzej się przebić - mówi Martin Mateas.


Dorota Liszka, rzecznik Grupy Maspex Wadowice, spodziewa się mocniejszej konkurencji wśród producen­tów substancji używanych do słodzenia, ale trudno na razie powiedzieć, jak szeroko przyj­mie się izoglukoza.


Zdaniem Andrzeja Gant­nera, na rozwoju produkcji izoglukozy, która wytwarzana jest ze zbóż, skorzystaliby pol­scy rolnicy. - Mamy w Polsce potężny zakład wytwórczy izogluko­zy [chodzi o zakład Cargilla zbudowany przed wprowa­dzeniem kwot - red. PB], który nie wykorzystuje mocy pro­dukcyjnych ze względu na sztuczne ograniczenia rynku, a który produkuje izoglukoze z polskiej pszenicy - twierdzi dyrektor generalny PFPŻ.


(Więcej w: Puls Biznesu 30.01.2015)


Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij