Marki własne rozpychają się na rynkuPolscy konsumenci na produkty pod markami własnymi sieci handlowych wydają już 21 mld zł rocznie - donosi "Rzeczpospolita".Już prawie co czwartą złotówkę wydaną na artykuły codziennego użytku przeznaczamy na produkty sprzedawane pod marką sieci handlowych - wynika z najnowszego raportu firmy badawczej Nielsen.
Według niego to właśnie marki własne zagarnęły większość wzrostu sprzedaży towarów konsumpcyjnych w ciągu 12 miesięcy zakończonych w październiku 2014 r. Sprzedaż marek własnych wzrosła wtedy do 21 mld zł, czyli o 2,8 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. To niemal dziesięciokrotnie więcej niż jest warta sprzedaż produktów markowych.
Zdaniem Jacka Kalla, profesora marketingu w Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, na całym świecie widać wzrost znaczenia i udziałów rynkowych marek własnych, które zdominowały już niektóre branże.
W Polsce zagrożenie dla produktów markowych długo było niedoceniane. Skromne początki, gdy marki własne kojarzone były u nas ze słabą jakością i kiepskimi opakowaniami, uśpiły czujność wielu firm. W rezultacie trudno im teraz sprostać konkurencji marek sieci handlowych, które wspinają się na coraz wyższą półkę.
(Źródło: PAP / Rzeczpospolita)
pełna lista aktualności
|