Nowe zasady rozliczeń za miejsce na półkach w dużych sklepachOstateczny koniec opłat półkowych. Zmiana modelu współpracy z sieciami handlowymi nakłada na producentów nowe obowiązki. Samodzielnie trzeba zadbać o ekspozycję towaru.Fala przegranych spraw sądowych o opłaty półkowe w ostatnich latach sprawiła, że sieci handlowe zmieniły zasady współpracy z producentami. Nie pobierają już opłat w takiej postaci jak jeszcze dwa, trzy lata
temu, czyli nie każą sobie płacić za wprowadzenie produktu do sklepu czy ekspozycję towaru na półce. To istotne dla dostawców, bo samo rozpoczęcie współpracy z marketem mogło kosztować nawet ponad 20 proc. przychodów ze sprzedaży.
- Sieci
handlowe przeszły na rozliczanie net-net. Jest to model, w którym producent dostarcza do centrum dystrybucyjnego należącego
do sklepu zamówione produkty, za co wystawia fakturę i otrzymuje płatność w ustalonym wcześniej terminie - komentuje Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji
Handlu i Dystrybucji.
Ten nowy model współpracy
spowodował jednak, że wzrosła presja ze strony sieci na ceny, po jakich towary
mają być dostarczane. Sieci tłumaczą jednak, że cena dostaw musi być niższa, bo obecnie koszty promocji, wparcia sprzedaży czy rozwiezienia towarów z magazynu centralnego do wszystkich sklepów w Polsce muszą zostać pokryte z ich marży.
Wiele sieci handlowych godzi się na to, by współpraca odbywała się na starych zasadach, czyli by wiele czynności wykonywali
pracownicy sklepu, za co
będą otrzymywali wynagrodzenie od producentów.
Od producentów, którzy zlecają sieci dodatkowe czynności będzie pobierana opłata jak na przykład ta na fundusz
promocyjny czy opłata logistyczna. - Tym samym pobieranie opłat za dodatkowe czynności
nie jest już warunkiem nawiązania współpracy - komentuje Andrzej Cantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywnościi.
(Więcej w: Dziennik
Gazeta Prawna Moja Firma 26.08.2014).
pełna lista aktualności
|