Raport Grant Thornton pt. "Analiza rentowności producentów słodyczy
funkcjonujących na rynku polskim w oparciu o dane finansowe za lata
2008-2012 r." pokazuje, że polski rynek producentów
słodyczy jest w ostatnich latach jedną z najbardziej dynamicznie
rozwijających się branż polskiej gospodarki. Produkcja na tym rynku w
ciągu kilku ostatnich lat rosła, w zależności od
grupy produktowej, w tempie od kilku do kilkunastu procent w ujęciu
rocznym. Według autorów raportu w najbliższych latach rynek ten będzie
dalej rósł, jednak w wolniejszym już tempie.
Jak mówi Małgorzata Samborska, dyrektor Zespołu Doradztwa dla Branży
Artykuły Spożywcze i Napoje w Gtant Thornton, głównym czynnikiem
napędzającym wzrost produkcji polskich producentów
słodyczy jest dynamiczny wzrost sprzedaży na rynkach eksportowych,
który w 2013 r. oscylował na poziomie kilkunastu procent w porównaniu z
rokiem poprzednim. - Należy przy tym mieć na
uwadze, iż spory potencjał nadal drzemie w rynku lokalnym. Poziomu
konsumpcji na rynku polskim jest bowiem wciąż kilkukrotnie niższy w
porównaniu z rynkami zachodnioeuropejskimi. Dochodzenie
do poziomu europejskiego będzie zatem sprzyjało utrzymywaniu trendu
wzrostowego sprzedaży - uważa ekspertka.
Rynek słodyczy w Polsce charakteryzuje się wciąż znacznym
rozdrobnieniem. Obecnie funkcjonuje na nim kilkaset podmiotów, przy czym
dominująca pozycja należy do przedsiębiorstw z kapitałem
zagranicznym. Jednocześnie autorzy raportu podkreślają, że sektor
podlega intensywnym procesom konsolidacyjnym, którym sprzyja rosnące
zainteresowanie rynkiem ze strony zagranicznych
inwestorów oraz wzrost cen surowców wykorzystywanych przez producentów
słodyczy w procesach produkcyjnych (w szczególności cukru i kakao).
Eksperci zauważają, że rosnąca presja na ceny
sprawia, iż część mniejszych producentów, w celu zachowania
konkurencyjności, poddaje się procesom konsolidacji, inni zaś szukają
atrakcyjnych nisz na rynku.
Na tle siedmiu największych producentów słodyczy, uwzględnionych w
badaniu Grant Thornton, wyróżnia się spółka Colian sp. z o.o., która
jako jedyna w tym gronie posiada większościowy
polski kapitał. Obecnie do przedsiębiorstwa należą m.in. takie marki
jak: Grześki, Goplana, Familijne, Jeżyki, Jutrzenka, Akuku!, Hellena,
Appetita i Siesta. W badanym okresie przychody ze
sprzedaży tej firmy utrzymywały się na poziomie ok. 500 mln PLN.
Według raportu Grant Thornton cechą charakterystyczną analizowanego
sektora jest też pogłębiająca się segmentacja. Znaczący wzrost
odnotowują marki handlowe, pod którymi sprzedawane są
słodycze w sklepach wielkopowierzchniowych. Na taką sytuację wpływ ma
coraz większe znaczenie kanału nowoczesnego (tj. sprzedaż poprzez sieć
sklepów wielkopowierzchniowych) w procesie
dystrybucji słodyczy.
Zdaniem Rafała Śmigórskiego, partnera w Grant Thornton, struktura
kanałów dystrybucji słodyczy na rynku polskim podlega systematycznym
zmianom. - O ile jeszcze kilka lat temu głównym
kanałem dystrybucji słodyczy był kanał tradycyjny, tak obecnie
dominującą rolę pełni kanał nowoczesny, obejmujący dyskonty oraz sieci
sklepów średnio- i wielkopowierzchniowych. Szacuje
się, że w kolejnych latach udział w rynku kanału nowoczesnego będzie
nadal wzrastał, głównie za sprawą dynamicznego rozwoju sieci dyskontów -
tłumaczy.
Jak dodaje Marcin Żmuda, specjalista w Grant Thornton, głównymi
barierami wzrostu polskiego rynku producentów słodyczy są: wysoki poziom
oraz fluktuacja cen surowców, jak również rosnąca
presja cenowa ze strony sieci handlowych. - Ograniczona liczba
dostawców surowców oraz systematyczny wzrost znaczenia sieci handlowych
ma negatywne przełożenie na rentowność producentów
słodyczy. Powyższe okoliczności sprawiają, iż strategicznym celem
wielu producentów jest obecnie nawiązanie współpracy z nowymi dostawcami
surowców, jak również dywersyfikacja kanałów
dystrybucji - komentuje Żmuda.
Analiza porównawcza poziomu rentowności zawarta w raporcie Grant
Thornton opiera się na kryteriach dotyczących: skali działalności,
udziału wartości niematerialnych i prawnych w sumie
bilansowej, a także pochodzenia kapitału zagranicznego.
Dane zaprezentowane w raporcie nie pozostawiają wątpliwości, że
większe przedsiębiorstwa uzyskują wyższą rentowność. Mediana ich
rentowności kształtuje się na poziomie ok. 2-3 krotnie
większym od rentowności podmiotów funkcjonujących w sektorze MŚP.
Wynika to z faktu, że większe przedsiębiorstwa mają możliwość osiągania
korzyści skali i efektów synergii, które
umożliwiają redukcję poziomu ponoszonych kosztów.
Tegoroczny raport Analiza rentowności producentów słodyczy
funkcjonujących na rynku polskim w oparciu o dane finansowe za lata
2008-2012 r. przygotowany przez Grant Thornton dowodzi także, że
najwyższą rentowność osiągają przedsiębiorstwa z kapitałem
zagranicznym, natomiast najniższą z kapitałem polskim.
Nie da się jednak zauważyć znaczącego wpływu posiadanych wartości
niematerialnych i prawnych na poziom rentowności producentów słodyczy.
Według autorów raportu, brak wyraźnej tendencji
może wynikać z faktu, iż w większości przypadków wartości
niematerialne i prawne są wytwarzane, a nie nabywane przez spółki, w
efekcie czego nie są prezentowane w bilansie.
(Źródło: www.portalspozywczy.pl).