UE przeznaczy 35 mln euro na promocję produktów rolnych, w tym polskiego mięsaKomisja Europejska zatwierdziła 22 programy, których celem jest promowanie produktów rolnych w Unii Europejskiej i w państwach trzecich. Całkowity budżet tych programów, których przeważająca większość realizowana będzie w okresie trzech lat, wynosi 70 mln euro. Polska otrzyma niemal 1,5 mln euro na sfinansowanie trzyletniego programu promocji mięsa, o wartości 3 mln euroWkład finansowy ze strony UE to 35 mln euro. Programy, którym przyznano wsparcie, dotyczą produktów wysokiej jakości zarejestrowanych w systemach chronionej nazwy pochodzenia (CHNP), chronionego oznaczenia geograficznego (CHOG) i gwarantowanych tradycyjnych specjalności (GTS), wina, mięsa pochodzącego z produkcji objętej krajowymi systemami zapewniania jakości, produktów ekologicznych, mleka i przetworów mlecznych, świeżych owoców i warzyw, produktów ogrodnictwa ozdobnego, miodu i produktów pszczelarskich, wołowiny, cielęciny i wieprzowiny, jak również wysokiej jakości mięsa drobiowego.
- Moim zdaniem promowanie unijnych produktów rolnych na rynkach Unii i poza jej granicami stanowi ważny element polityki rolnej, w szczególności w przypadku produktów wysokiej jakości. Dlatego też przygotowujemy nową inicjatywę polityczną dotyczącą takiej promocji, informacje na ten temat zostaną opublikowane w najbliższych tygodniach. Jestem przekonany, że wzrost eksportu europejskich produktów wysokiej jakości może w znacznym stopniu przyczynić się do ożywienia koniunktury w UE. W przyszłym tygodniu odwiedzę więc Japonię i Koreę Południową w ramach kolejnej inicjatywy na rzecz zwiększenia eksportu unijnego - powiedział unijny komisarz ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich Dacian Ciolo.
W drugiej turze składania wniosków o dofinansowanie programów w 2013 roku Komisja otrzymała 34 zgłoszenia i po dokonaniu ich oceny zatwierdziła 22 programy, w tym 15 ukierunkowane na rynek wewnętrzny a 7 na państwa trzecie. W przypadku dwóch spośród wybranych programów wnioskodawcą jest więcej niż jedno państwo członkowskie.
Programy te ukierunkowane są na następujące regiony i państwa trzecie: Ameryka Północna, Rosja, Ameryka Łacińska, Norwegia, Szwajcaria, Bliski Wschód, Serbia, Czarnogóra, była jugosłowiańska republika Macedonii, Bośnia i Hercegowina oraz Kosowo.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 3/2008 Unia może wspierać finansowo działania promocyjne i informacyjne dotyczące produktów rolnych, zarówno na rynku wewnętrznym UE, jak i w państwach trzecich. Całkowity roczny budżet przeznaczony na programy w tym zakresie wynosi około 60 mln euro.
(Źródło: www.portalspozywczy.pl).
pełna lista aktualności
|