Inteligentniejsze przepisy na rzecz bezpieczniejszej żywności: Komisja przedstawia przełomowy pakiet służący modernizacji, uproszczeniu i umocnieniu łańcucha rolno-spożywczego w EuropieKomisja Europejska przyjęła dzisiaj pakiet proponowanych środków służących skuteczniejszemu egzekwowaniu norm zdrowia i bezpieczeństwa w całym łańcuchu rolno-spożywczym. Bezpieczeństwo żywności ma zasadnicze znaczenie dla uzyskania zaufania konsumentów i nadania produkcji żywności zrównoważonego charakteru.
W pakiecie wspomnianych środków przyjęto
nowocześniejsze i uproszczone podejście do ochrony zdrowia, w większym stopniu
oparte na ocenie ryzyka, a także zawarto w nim efektywniejsze narzędzia
kontroli służące zapewnieniu skutecznego stosowania przepisów rządzących
działaniem łańcucha żywnościowego.
Pakiet stanowi odpowiedź na wezwanie do
sprawniejszego upraszczania przepisów i wprowadzania inteligentniejszych
regulacji, przyczyniając się w ten sposób do zmniejszenia obciążeń
administracyjnych ciążących na zainteresowanych podmiotach i uproszczenia
otoczenia regulacyjnego. Szczególną uwagę poświęcono wpływowi nowych przepisów
na MŚP oraz mikroprzedsiębiorstwa, które nie będą podlegać najkosztowniejszym i
najbardziej uciążliwym obowiązkom określonym w tych przepisach.
Obecny
zbiór przepisów UE dotyczących łańcucha żywnościowego składa się z blisko 70 aktów prawnych. Dzisiejszy pakiet reform zmniejszy tę liczbę do 5 aktów prawnych, a także ograniczy biurokrację w procedurach
dotyczących rolników, hodowców i podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa
spożywcze (producentów, przetwórców i dystrybutorów), aby ułatwić im
prowadzenie działalności.
Tonio
Borg, komisarz ds. zdrowia i konsumentów, powiedział: „Przemysł rolno-spożywczy
to drugi największy sektor gospodarczy w UE, zatrudniający ponad 48 milionów
osób i mający wartość około 750 miliardów euro rocznie. Europa ma najwyższe w świecie normy bezpieczeństwa
żywności. Niedawny skandal z końskim mięsem pokazał jednak, że wciąż możliwe są
ulepszenia, nawet jeśli nie powstało zagrożenie dla zdrowia. Dzisiejszy pakiet reform pojawia się w dogodnym momencie,
ponieważ pokazuje, że system jest w stanie reagować na wyzwania; uwzględniono w nim także wnioski z niektórych
wcześniejszych doświadczeń. Krótko
mówiąc, celem pakietu jest zapewnienie inteligentniejszych przepisów na rzecz
bezpieczniejszej żywności.”.
Dzięki prostszym przepisom, opartym na danych
naukowych i ocenie ryzyka, przedsiębiorstwa odniosą korzyści w postaci
zmniejszenia obciążeń administracyjnych, efektywniejszych procedur oraz środków
służących finansowaniu i umacnianiu kontroli i zwalczania chorób zwierząt i
szkodników roślin. Konsumenci skorzystają dzięki bezpieczniejszym produktom
oraz skuteczniejszemu i bardziej przejrzystemu systemowi kontroli w całym
łańcuchu.
Główne elementy wniosku
Kontrole urzędowe
· Komisja uznała potrzebę wzmocnienia
instrumentów, którymi właściwe organy w państwach członkowskich dysponują, aby
sprawdzać w terenie przestrzeganie przepisów UE (poprzez kontrole, inspekcje i
badania).
· Niedawne skandale związane z żywnością
kolejny raz wykazały potrzebę skuteczniejszych działań ze strony organów
odpowiedzialnych za egzekwowanie przepisów, tak by chronić zarówno konsumentów,
jak i uczciwe podmioty przed zagrożeniami (również w wymiarze gospodarczym),
które mogą powstać w wyniku naruszeń przepisów w całym łańcuchu.
· W nowych przepisach przyjęto podejście w
większym stopniu oparte na ocenie ryzyka, co pozwala właściwym organom
skoncentrować swoje zasoby na istotniejszych kwestiach.
· Obecny system opłat służących finansowaniu
skutecznej realizacji kontroli w ramach trwałego systemu w całym łańcuchu
zostanie rozszerzony na inne sektory łańcucha, obecnie nieobjęte opłatami.
· Mikroprzedsiębiorstwa
będą zwolnione z tych
opłat, ale nie z kontroli, aby nie szkodzić ich konkurencyjności.
· Państwa
członkowskie zostaną także poproszone o pełne włączenie kontroli nadużyć finansowych do swych krajowych planów kontroli oraz o
dopilnowanie, by kary
finansowe w takich
przypadkach były ustalone na faktycznie odstraszającym poziomie.
Zdrowie zwierząt
· W pakiecie wprowadzony zostanie jeden akt
prawny regulujący kwestie zdrowia zwierząt w UE, w oparciu o zasadę, że „lepiej
zapobiegać niż leczyć”.
· Jego celem
jest udoskonalenie norm i stworzenie wspólnego systemu służącego lepszemu
wykrywaniu i zwalczaniu chorób oraz opanowywaniu zagrożeń dla zdrowia i
bezpieczeństwa żywności i paszy w skoordynowany sposób.
· Ten ulepszony system, w połączeniu z lepszymi
przepisami dotyczącymi identyfikacji i rejestracji, umożliwi osobom
zabiegającym o ochronę naszego łańcucha żywnościowego, takim jak rolnicy i
weterynarze, szybkie reagowanie na wystąpienie choroby i ograniczenie jej
rozprzestrzeniania oraz minimalizację jej wpływu na inwentarz żywy i
konsumentów.
· W systemie
tym wprowadza się ponadto klasyfikację i ustalanie ważności chorób, które
wymagają interwencji na poziomie UE. Z uwagi na swe cechy system umożliwia
podejście w większym stopniu oparte na ocenie ryzyka oraz odpowiednie
wykorzystanie zasobów.
· Zapewnia się wystarczającą elastyczność
pozwalającą dostosować środki dotyczące zdrowia zwierząt do różnej wielkości i
różnych rodzajów zakładów (np. małych i średnich przedsiębiorstw, gospodarstw
rekreacyjnych itd.) oraz do różnych warunków lokalnych, zwłaszcza w odniesieniu
do wymagań dotyczących rejestracji i zatwierdzania zakładów, trzymania zwierząt
oraz do produktów.
· Na szerszą skalę, prawo musi być
wystarczająco elastyczne i solidne, aby zapewnić skuteczną reakcję całej UE w
przypadku poważnych zmian klimatu, dając nam tym samym środki umożliwiające
radzenie sobie z pojawiającymi się nowymi i nieznanymi zagrożeniami, tak abyśmy
mogli szybko się dostosowywać do nowych osiągnięć naukowych i norm międzynarodowych.
Zdrowie roślin
· Wartość upraw w UE wynosi 205 miliardów euro
rocznie. Bez ochrony, jaką dają przepisy dotyczące zdrowia roślin, sektor ten
ponosiłby poważne szkody gospodarcze.
· Europejskiemu rolnictwu, lasom i dziedzictwu
naturalnemu zagrażają szkodniki i choroby atakujące rośliny. Wprowadzanie
nowych gatunków szkodników nasiliło się w wyniku globalizacji handlu i zmiany
klimatu.
· Aby
zapobiec zadomowieniu się w UE nowych szkodników oraz chronić hodowców roślin i
sektor leśnictwa, Komisja proponuje usprawnienie istniejącego systemu ochrony zdrowia roślin.
· Większy nacisk zostanie położony na obciążony
wysokim ryzykiem przywóz z państw trzecich oraz zwiększoną identyfikowalność
materiału nasadzeniowego na rynku wewnętrznym.
· W przepisach wprowadza się również lepszy
nadzór nad występowaniem ognisk nowych gatunków szkodników i ich wczesne
zwalczanie oraz odszkodowania dla hodowców, którzy ucierpieli z powodu takich
szkodników kwarantannowych.
Materiał przeznaczony do reprodukcji roślin
(w tym nasiona)
· 60% wartości światowego eksportu nasion
pochodzi z UE.
· W pakiecie
przewidziano bardziej
uproszczone i elastyczne przepisy dotyczące wprowadzania do obrotu nasion i
innych materiałów przeznaczonych do reprodukcji roślin, w celu zapewnienia wydajności,
przystosowalności i różnorodności europejskiej produkcji roślinnej i leśnej
oraz ułatwienia handlu jej produktami.
· Szeroki wybór materiałów i ulepszone
wymagania w zakresie badań przyczynią się do ochrony różnorodności biologicznej
i do prowadzenia hodowli ukierunkowanej na zrównoważone rolnictwo.
· Stosowanie nasion w ogrodach prywatnych nie
jest objęte przepisami UE, zatem ich właściciele będą nadal mogli kupować
dowolne materiały roślinne i sprzedawać swe nasiona w małych ilościach. Co
więcej, zostanie jasno powiedziane, że każdy podmiot niezawodowy (np.
właściciele ogrodów prywatnych) może dokonywać wymiany nasion z innymi
właścicielami ogrodów prywatnych, nie podlegając przepisom proponowanego
rozporządzenia.
· Celem nowych przepisów jest zaoferowanie
użytkownikom szerszego wyboru poprzez objęcie nimi nowych ulepszonych i
zbadanych odmian, materiałów niespełniających definicji odmiany (materiałów
niejednorodnych), odmian tradycyjnych i materiałów przeznaczonych do
reprodukcji roślin na rynku niszowym.
· Nowe przepisy, zgodnie z realizowanym przez
Komisję programem lepszego stanowienia prawa, uwzględniają jednak rodzaj
materiałów, warunki produkcji i wielkość przedsiębiorstwa, którego dotyczą. Tak
więc stare odmiany tradycyjne i materiały niejednorodne objęte są jedynie
złagodzonymi przepisami dotyczącymi rejestracji. Kategorie te zwolnione są z
badań i innych wymagań zawartych w przepisach.
· Ponadto zmniejszono obciążenia
administracyjne dla mikroprzedsiębiorstw, które mogą wprowadzać do obrotu bez
rejestracji każdy rodzaj materiałów jako „materiały przeznaczone do reprodukcji
roślin na rynku niszowym”.
· Co więcej, mikroprzedsiębiorstwa są ogólnie
zwolnione z opłat rejestracyjnych.
Kolejne kroki
Pozostałe instytucje UE, w tym Parlament
Europejski i Rada, rozważą przedstawiony przez Komisję pakiet środków i przyjmą
swe stanowisko w odpowiednim czasie. Na obecnym etapie można założyć, że pakiet
wejdzie w życie w 2016 r.
Źródło: Komisja Europejska