Koalicja składa się z organizacji reprezentujących branże przemysłu żywnościowego oraz konsumentów. W skład koalicji wchodzą: Rada Krajowa Federacji Konsumentów Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców, POLBISCO Stowarzyszenie Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych, Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków, oraz Krajowa Izba Gospodarcza "Przemysł Rozlewniczy".
- Głównym celem działania koalicji jest doprowadzenie do zapewnienia stabilnego zaopatrzenia w cukier zarówno konsumentów jak i przetwórców, po cenach wynikających z wolnego rynku, a nie ze sztucznie ograniczanej podaży tego surowca wynikającej z obecnej regulacji rynku. Koalicja popiera rozwój produkcji cukru w Polsce w oparciu o rodzimie zaplecze produkcyjne i doprowadzenie do pełnego wykorzystania potencjału produkcyjnego polskiego cukrownictwa i rolnictwa - mówi Andrzej Gantner.
Przedstawiciele Koalicji zwracają uwagę, że w ubiegłym roku notowania cukru na światowych giełdach spadały. W Nowym Jorku surowiec ten w ciągu roku potaniał o 17 proc., a w Londynie o 15 proc. W UE natomiast, a w szczególności w Polsce ceny cukru nadal są bardzo wysokie i to pomimo dużej produkcji w kampanii 2011/2012 oraz bardzo dobrych prognoz na rok gospodarczy 2012/2013.
Jak szacuje Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej produkcja cukru w bieżącym roku gospodarczym w Polsce wyniesie 1850-1900 tys. ton. - Niestety nie ma to wpływu na utrzymujące się wysokie ceny tego surowca, gdyż kwota produkcyjna, jaką posiada Polska to tylko 1400 tys. ton. Czyli o 200 tys. ton za mało w stosunku do zapotrzebowania i aż o 500 tys. ton za mało w stosunku do możliwości produkcyjnych przemysłu cukrowniczego i polskiego rolnictwa - ocenia Andrzej Gantner.
Jak przypomina Koalicja, cena referencyjna, ustalona na poziomie 404 euro za tonę miała zostać osiągnięta w wyniku przeprowadzonej w 2006 r. reformy rynku cukru. W rzeczywistości w roku 2012 cena światowa cukru białego wynosiła 464 euro/tonę, podczas gdy w tym samym czasie w UE - 708 euro/tonę, a w Polsce sięgnęła nawet 820 - 850 euro/tonę. Porównując siłę nabywczą polskich konsumentów i przedsiębiorstw, rzeczywista wartość tony cukru w Polsce była czterokrotnie wyższa niż dla konsumentów i producentów w Niemczech.
(Źródło: www.portalspozywczy.pl).