Oświadczenia zdrowotne jako szansa na rozwój na konkurencyjnym rynku.Funkcjonując na bardzo konkurencyjnym rynku producentów żywności, każdy zdaje sobie sprawę, jak ważne jest odpowiednie wyróżnienie własnego produktu, wśród ogromnej oferty konkurentów
Nie do przecenienia jest jego atrakcyjne
oznakowanie, które stanowi podstawę komunikacji do konsumenta. Jednym z
elementów atrakcyjnej komunikacji mogą być informacje o pozytywnym wpływie
produktu na zdrowie. Jak pokazują badania, takie treści wpływają na decyzje zakupowe klientów, jednak
według szacunków na polskim rynku niewiele ponad 30% asortymentu jest opatrzone
treściami mówiącymi o wpływie żywności na zdrowie.
Ciągły
wzrost świadomości konsumentów w aspekcie wpływu żywności na zdrowie przekłada
się na wybory produktów, które są prozdrowotne lub takich, które komunikują
wpływ na zdrowie. W całej Europie można zaobserwować wzrost popularności
żywności funkcjonalnej (takiej, która przez „specjalnie” zmodyfikowany skład
korzystnie wpływa na zdrowie).
W
Polsce pojęcie żywności funkcjonalnej nie jest szeroko znane – tylko ok. 10%
Polaków zetknęło się z tym określeniem. Jednocześnie połowa badanych
intuicyjnie dobrze kojarzy ten termin z produktami wzbogaconymi dodatkowymi
substancjami korzystnie wpływającymi na organizm człowieka.
Brak
znajomości opisywanego pojęcia nie oznacza, że Polacy nie kupują tego typu
żywności. Dokonując wyboru przy półkach sklepowych ankietowani świadomie
sięgają po jogurty zawierające szczepy bakterii probiotycznych (70%), po soki i
napoje multiwitaminowe (66%), płatki śniadaniowe i musli (53%), herbatki
owocowe i ziołowe (52%). W mniejszym stopniu są to napoje izotoniczne i
energetyzujące, produkty niskotłuszczowe, produkty mleczne zawierające sterole
roślinne.
Wymienione
grupy produktów uchodzą za prozdrowotne, ze względu na zastosowaną komunikację,
umieszczaną na opakowaniach bądź w przekazach reklamowych. Wytwórcy starają się
naświetlić konsumentom korzystny wpływ swoich produktów przy pomocy różnego
rodzaju komunikatów, które zgodnie z obowiązującym prawem uznawane są za oświadczenia
zdrowotne. Wiadomo, że wiele oświadczeń umieszczanych obecnie na etykietach i
wykorzystywane w reklamach dotyczy substancji, których korzystne działanie nie
zostało wykazane lub co do których nie ma jeszcze jednoznacznego stanowiska
naukowego.
Chcąc jednak
korzystać z oświadczeń zdrowotnych musimy pamiętać, że zgodnie z
rozporządzeniem (WE) 1924/2006 w sprawie oświadczeń zdrowotnych i żywieniowych
i rozporządzeniem (UE) 432/2012 ustanawiającym wykaz dopuszczonych oświadczeń
zdrowotnych, komunikat taki musi być oparty na ugruntowanej wiedzy medycznej i
musi znaleźć się we Wspólnotowym Wykazie Dozwolonych Oświadczeń Zdrowotnych.
Choć wspomniane
przepisy mogą wydawać się ograniczeniem, to w rzeczywistości pozwalają
prowadzić szeroko zakrojoną komunikację zdrowotną produktów. Faktem jest, że
bardzo restrykcyjne zasady oceny oświadczeń przez Europejski Urząd ds.
Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), które to oceny stanowiły podstawę do ustalenia
wspomnianego wyżej wykazu, znacznie ograniczyły listę dozwolonych oświadczeń.
Ale nie można zapominać, że jednocześnie dla witaminy C dopuszczono do
stosowania 10, a dla cynku prawie 20 oświadczeń zdrowotnych! Wszystkich
oświadczeń, które zyskały zezwolenie jest ponad 200, a to daje swobodne
możliwości w tworzeniu komunikacji zdrowotnej dla większości produktów
spożywczych, nie tylko tych uznanych za funkcjonalne.
Barierą, na
jaką mogą trafić podmioty produkujące żywność, może być brak kompetencji w
obszarze zdrowotnym, bądź brak środków finansowych, które można by przeznaczyć
na zlecenie odpowiednich analiz prawnych. Rozwiązaniem mogą być narzędzia
oferowane przez serwis www.oswiadczenia.eu.
Program Oświadczenia zapewnia dostęp do wszystkich oświadczeń zdrowotnych,
dzięki czemu pozwala opracować komunikację marketingową zgodną z wymogami prawa
(rozporządzenia 1924/2006 i 432/2012). Co jednak najważniejsze przekazy
prozdrowotne umieszczone na opakowaniu produktu, szczególnie poparte dowodami
naukowymi wydają się atrakcyjne dla konsumentów i mogą przełożyć się na wzrost
popularności produktów i zwiększenie ich sprzedaży. Wyniki takie udało się
uzyskać niemieckim badaczom, którzy stwierdzili, że obecność więcej niż jednego
oświadczenia zdrowotnego zwiększa atrakcyjność produktu w oczach konsumenta, co
przekłada się na 20% wzrost sprzedaży.
(Źródło: www.oswiadczenia.eu).
pełna lista aktualności
|