Zmiany w organizacji transportu w 2011 r. i jej skutki dla branży żywnościowejW przemyśle spożywczym logistyka jest jednym z najważniejszych ogniw – stwierdził Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności Związek Pracodawców, otwierając konferencję „Zmiany w organizacji transportu w 2011 r. i jej skutki dla branży żywnościowej”, która odbyła się 30 listopada 2011 r. w siedzibie Mercedes - Benz w Warszawie.
Jest to również obszar, w którym tkwią jeszcze istotne możliwości obniżania kosztów. W dobie kryzysu, kiedy konsument oszczędniej i uważniej wydaje swoje pieniądze, możliwość zaoferowania mu towaru w korzystniejszej cenie może być ważnym atutem w konfrontacji z konkurencją.
Konferencję rozpoczęła prezentacja prof. dr hab. Wojciecha Paprockiego, kierownika Zakładu Ekonomii Przedsiębiorstwa Transportowego w Katedrze Transportu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, dotycząca zmian w systemach dystrybucji żywności wywołanych wprowadzeniem e-Myta w Polsce od 1 lipca 2011 r.
Zdaniem prof. Paprockiego e-Myto otwiera w Polsce erę upowszechniania idei „user pays” , a 1 lipca 2011 r. przejdzie do historii, jako dzień rozpoczęcia ery zmian strukturalnych w gospodarce.
Podstawowym dylematem realizowanej polityki gospodarczej w UE jest „więcej przychodów do kasy publicznej” versus „więcej środków na finansowanie rozwoju infrastruktury transportowej”.
Uczestnicy konferencji dowiedzieli się, że e-Myto może stanowić nową barierę w systemach dystrybucji towarów oraz przyczynić się w Polsce do tworzenia i upowszechniania rozwiązań w zakresie city logistics, które od wielu lat są już stosowane w Europie Zachodniej.
Możliwości obniżenia kosztów działalności poprzez sprawne zarządzanie flotą pojazdów służbowych przedstawił pan Dominik Lisiewski, ekspert Det Norske Veritas Poland Sp. z o.o. Wypadki, w których uczestniczą kierowcy samochodów służbowych przynoszą straty nie tylko w czysto materialnym wymiarze, polegające na konieczności naprawy samochodu lub wręcz zakupu nowego, wypłaty odszkodowania, wzrostu kosztów ubezpieczenia itp. To również straty wynikające z utrudnień w zarządzaniu firmą – czasowe odsunięcie pracownika od pracy, organizowanie zastępstwa, wdrożenie nowego pracownika do obowiązków związane nierzadko z koniecznością szkolenia, nie mówiąc o stratach moralnych i rodzinnych. Wdrożenie Kompleksowego Programu Zarządzania Bezpieczeństwem Floty - przekonywał p. Dominik Lisiewski – daje szansę ograniczenia wypadkowości, dzięki przede wszystkim podniesieniu świadomości pracowników w zakresie bezpieczeństwa użytkowania samochodów służbowych. Przynosi ono korzyści w trzech płaszczyznach: prawnej, finansowej i wizerunkowej. Zarządzanie bezpieczeństwem pracy stanowi integralną część zarządzania przedsiębiorstwem i od sprawności tego zarządzania w nie mniejszym stopniu zależy poprawa wyników ekonomicznych firmy.
Jednym z elementów warunkujących bezpieczne funkcjonowanie floty przedsiębiorstwa jest posiadanie sprawnych, bezpiecznych i niezawodnych samochodów. Szeroką ofertę samochodów dostawczych dla średnich i dużych firm proponuje firma Mercedes - Benz Polska. Zaprezentowali ją pan Łukasz Bachara i pan Sławomir Chabiera z Mercedes - Benz Vans w prezentacji pt. „Tabor samochodowy – optymalne rozwiązania na przykładzie Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o.. Firma oferuje różne formy finansowania pojazdów użytkowych: trade in, leasing operacyjny, wynajem krótko- lub długoterminowy oraz buy-back, czyli leasing operacyjny z opcją wykupu pojazdu przez sprzedającego za gwarantowana cenę. Stosunkowo nową usługą wprowadzoną przez spółkę jest FleetBorad – program skutecznego zarządzania flotą samochodów firmowych, wykorzystujący najnowocześniejszą technologię internetową. Korzyści z jego wdrożenia to m. in. lepsze wykorzystanie tej floty, znaczne oszczędności paliwa, zoptymalizowanie komunikacji między kierowcą i dyspozytorem oraz najbardziej racjonalne planowanie cykli konserwacji skutkujące redukcją przestojów.
|
Jaki model gospodarowania paletami przyjąć – zdecydować się na posiadanie własnych czy raczej wybrać usługę firmy zewnętrznej w tym zakresie? O korzyściach tej drugiej opcji przekonywała pani Marta Górska, CE Marketing Manager spółki Chep Polska w prezentacji „Optymalizacja transportu w kontekście zarządzania paletami drewnianymi”. Takie rozwiązanie – dowodziła - pozwala skupić się na działalności podstawowej, upraszcza zarządzanie paletami, uwalnia od problemów związanych z utratą palet, strat na ich jakości, monitorowaniem ich drogi, a wreszcie gwarantuje stałą i pełną dostępność palet w każdym momencie. W rezultacie zyskuje się możliwość obniżenia kosztów, a w końcowym efekcie - wzrost satysfakcji klientów.
Kolejną prezentację pt.: „Gwarancja viaTOLL” przestawił pan Jacek Jackowski- Dyrektor Departamentu Produktów i Usług Bankowości Instytucjonalnej w Banku BGŻ.
Pan Jackowski w swojej prezentacji przedstawił nową usługę – Gwarancja viaTOLL, którą z dniem 1 lipca 2011 r. uruchomił Bank BGŻ. Uczestnicy konferencji mogli dowiedzieć się, czym jest gwarancja, kiedy warto korzystać z gwarancji bankowej, jakie są wymagania banku oraz korzyści dla klienta.
Konferencję zakończyła prezentacja pana Marcina Tomasika, adwokata z kancelarii prawniczej SALANS. W swojej prezentacji omówił on korzyści i zagrożenia związane z nowymi zasadami organizacji bazy – przedstawił informacje o zmianach w prawie transportu drogowego. Uczestnicy konferencji mieli okazję zapoznać się prawem wspólnotowym oraz usłyszeli o wymogach prawnych posiadania własnej bazy transportowej.
Podczas konferencji uczestnicy również dowiedzieli się, że z dniem 31.08.2011 r. weszły w życie zmiany w regulacjach dotyczących czasu pracy kierowców.
W konferencji skierowanej głównie do kierowników i dyrektorów do spraw logistyki i transportu dużych, średnich i małych firm z branży żywnościowej, wzięło udział prawie 70 uczestników. Konferencja została zorganizowana przez Polską Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców i prowadziła ją pani Monika Jonczak, dyrektor ds. marketingu w Polskiej Federacji Producentów Żywności.
Współorganizatorzy konferencji PFPZ ZP:
Partnerzy strategiczny PFPZ ZP:
-
CHEP Polska Sp. z o. o.
-
DET NORSKE VERITAS BUSINESS ASSURANCE POLAND Sp. z o. o.
-
MAKRO Cash and Carry Polska S.A.
-
Mercedes - Benz Warszawa Sp. z o. o.
-
Mercedes –Benz Polska Sp. z o.o.
Partnerzy PFPZ ZP: