Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Rejestracja maszyn vendingowych - spotkanie z Sewerynem Jurgielańcem - zastępcą Głównego Inspektora Sanitarnego
Przedstawiciele PFPŻ, KIG "Przemysł Spożywczy" i KIG "Przemysł Rozlewniczy" spotkali się z ministrem S. Jurgielańcem oraz dyrektor M. Suchowiak w celu przedstawienia wspólnego stanowiska organizacji przemysłu w sprawie obowiązku rejestracji maszyn vendingowych.

Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności,  KIG "Przemysł Spożywczy" i KIG "Przemysł Napojowy" spotkali się z ministrem S. Jurgielańcem oraz dyrektor M. Suchowiak w celu przedstawienia wspólnego stanowiska organizacji przemysłu w sprawie obowiązku rejestracji maszyn vendingowych.

Zgodnie z art. 62 pkt. 1 ust. 2 projektu ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia, podmiot działający na rynku spożywczym jest zobowiązany do złożenia wniosku o rejestrację urządzeń dystrybucyjnych do sprzedaży żywności w opakowaniach jednostkowych. Wprawdzie obowiązek rejestracji i zatwierdzania zakładów wynika z przepisów unijnego rozporządzenia 852/2004, niemniej jednak państwa członkowskie decydują o zakresie i sposobie postępowania, w tym o rodzajach zakładów podlegających wspomnianemu obowiązkowi.

Proponowany w projekcie ustawy zapis jest nie do zaakceptowania dla przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż przy pomocy automatów vendingowych ze względów: logistycznych, technicznych i ekonomicznych. Przedstawiciele organizacji argumentowali, że każdorazowe informowanie o zmianie lokalizacji maszyny jest nieuzasadnione gdyż:

- urządzenia dystrybucyjne objęte są wewnętrzną kontrolą w przedsiębiorstwach, w tym zasadami HACCP, m.in. w zakresie kontroli warunków przechowywania, rotacji produktów, przeszkolenia personelu oraz konserwacji maszyn;

- są wykonane z materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością. Dzięki temu ryzyko zanieczyszczenia zostało ograniczone do minimum;

- maszyny dystrybucyjne umożliwiają prawidłowe stosowanie zasad identyfikowalności oraz dają możliwość sprawnego wycofania żywności z obrotu;

- zmiany te następują dosyć często i są związane z jednej strony z wymaganiami danego rynku, a z drugiej  - ze względami technicznymi. Proces ciągłego powiadamiania o tych zmianach jest nieuzasadniony, szczególnie biorąc pod uwagę 30-dniowe wyprzedzenie dotyczące złożenia wniosku rejestracyjnego lub jego aktualizacji (art. 63 ust. 1 projektu ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia).

Wzorujac się na rozwiązaniach stosowanych w Wielkiej Brytanii, organizacje zaproponowały następujące rozwiązania:

- każda maszyna będzie posiadała informację zawierającą numer identyfikacyjny oraz numer telefonu do dystrybutora;

- spis maszyn będzie dostarczany raz w roku do inspektoratu właściwego siedzibie zakładu.

Uzgodniono, że PFPŻ przygotuje treść proponowanej poprawki i skonsultuje ją z GIS jeszcze przed rozpoczęciem prac w sejmie.


Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

 

Komentarze

Dodaj komentarz


Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij