Chcemy ułatwić kontakty z RosjąRozmowa z Agnieszką Rembisz, Dyrektor Biura Współpracy Międzynarodowej Agencji Rynku Rolnego.
Na wrzesień tego roku planowano organizację na terenie Federacji Rosyjskiej II Polsko-Rosyjskie Forum Przedsiębiorców Branży Rolno-Spożywczej. Jakie są oczekiwania strony polskiej wobec tej imprezy?Niestety, najprawdopodobniej II Forum nie odbędzie się tak jak planowano – we wrześniu. Z uwagi na dramatyczną sytuację w Rosji spowodowaną suszą i pożarami, które w dużym stopniu dotknęły także obwód woroneski – gdzie strona rosyjska planowała organizację Forum – sprawa forum stoi pod znakiem zapytania. Będziemy rozmawiać z rosyjskim ministerstwem rolnictwa – organizatorem tegorocznego Forum, na temat kolejnej możliwej daty realizacji przedsięwzięcia. Szczegóły zostaną podane na stronie internetowej Agencji.
II Forum miało przyjąć trochę inną formę niż jego pierwsza edycja, zorganizowana przez nas w listopadzie 2009 r. w Kazimierzu Dolnym. Strona rosyjska zaproponowała, aby w większym stopniu położyć nacisk na aspekty praktycznej współpracy, organizując spotkania w zakładach produkcyjnych z przedsiębiorcami rosyjskimi, którzy są zainteresowani rozmowami biznesowymi z partnerami polskimi, w szczególności w zakresie realizacji wspólnych projektów inwestycyjnych, ale również w zakresie współpracy handlowej. Agencja stara się ukierunkować spotkania, tak aby potencjalne zakłady rosyjskie, zainteresowane polskimi inwestycjami w przetwórstwie i produkcji, technologiami oraz know how, były także w stanie rozwijać współpracę handlową z polskimi eksporterami.
W ubiegłym roku rząd Federacji Rosyjskiej przyjął Doktrynę samowystarczalności żywnościowej Rosji, która zakłada w pierwszej kolejności zaspokojenie popytu wewnętrznego produkcją krajową, zwiększono tym samym nacisk na rozwój rosyjskiej produkcji towarów rolno-spożywczych. Mimo niejasnych perspektyw rozwoju eksportu towarów rolno-spożywczych do Rosji z uwagi na przyjętą Doktrynę, a także biorąc pod uwagę możliwe ograniczenia i utrudnienia w handlu, jakie mogą wyniknąć z zawartej w roku ubiegłym Unii Celnej pomiędzy Rosją, Białorusią i Kazachstanem, oczekujemy, że jakość i walory polskich produktów będą ostatecznie decydowały o możliwościach zaistnienia na rosyjskim rynku, tym bardziej że żaden strategicznie myślący inwestor nie zdecyduje się na ulokowanie swojej inwestycji, nie mając wiedzy i doświadczeń odnośnie do perspektyw sprzedaży swoich produktów na tym rynku.
W związku z tym musimy przekonać partnerów rosyjskich, że bezpośrednie inwestycje na rynku są drugim, po współpracy handlowej, etapem rozwoju stosunków pomiędzy podmiotami gospodarczymi. Liczymy, że podczas Forum dojdzie do konkretnych rozmów zainteresowanych współpracą inwestycyjną i handlową przedsiębiorców, które zaowocują konkretnymi kontaktami. Należy zauważyć, że w tym roku polscy przedsiębiorcy branży rolno-spożywczej będą także obecni na wielu imprezach targowych i wystawach związanych z branżą rolno-spożywczą, w tym na World Food Moscow we wrześniu oraz Złotej Jesieni w październiku. Forum, o ile dojdzie w tym roku do skutku, będzie stanowić dobre dopełnienie działań podejmowanych przez polskich przedsiębiorców w ramach wejścia na rynek rosyjski oraz ugruntowania pozycji na tym rynku przez polskich przedsiębiorców, którzy są tam już obecni ze swoimi produktami.
Więcej w aktualnym numerze miesięcznika Bezpieczeństwo i Higiena Żywności.
pełna lista aktualności
|