Lepsze gospodarowanie składnikami odżywczymi gleby

Cele

W ramach Europejskiego Zielonego Ładu, strategii „Od pola do stołu”, strategii na rzecz bioróżnorodności oraz w planie działania Unii Europejskiej dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym zapowiedziano, że Komisja Europejska (KE) opracuje plan działania w zakresie lepszego gospodarowania składnikami odżywczymi, w celu wsparcia w osiągnięciu wyznaczonych celów na 2030 r. tj. ograniczenia utraty składników odżywczych gleby o co najmniej 50%, a tym samym ograniczenie stosowania nawozów o co najmniej 20% przy jednoczesnym zapewnieniu, by nie doszło do pogorszenia żyzności gleby.

Działania

W planie zintegrowanej gospodarki składnikami odżywczymi (Integrated Nutrient Management Action Plan – INMAP) przeanalizowane zostaną pełne cykle azotu i fosforu. Obejmie on wszystkie elementy środowiska (powietrze, wodę, morze i glebę) oraz wszystkie istotne źródła zanieczyszczeń (np. rolnictwo, przemysł, obszary miejskie, odpady, energetykę, transport). Zgodnie z zapowiedzią KE, określone zostaną w nim luki w polityce, które uniemożliwiają wprowadzenie bardziej spójnego i zintegrowanego podejścia do ograniczania zanieczyszczenia w całym obiegu składników odżywczych. W ramach inicjatywy przygotowane zostaną ramy działania potrzebne na wszystkich szczeblach (unijnym, krajowym, regionalnym), co pozwoli na rozwiązanie problemu zanieczyszczenia składnikami odżywczymi u źródła, zwiększenie zrównoważonego charakteru rolnictwa i innych sektorów oraz stymulowanie rynków odzyskanych lub poddanych recyklingowi składników odżywczych.

W maju br. Komisja Europejska poinformowała, że w dniach 23 maja 2022 r. – 26 sierpnia 2022 r. prowadzi online konsultacje społeczne dotyczące opracowania planu działania na rzecz lepszego gospodarowania składnikami odżywczymi.


Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej: 

https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12899-Substancje-biogenne-plan-dzia%C5%82ania-na-rzecz-lepszego-gospodarowania_pl  


Źródło: MRiRW